-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)
-آرزوهاي انسان در چه مواردي مستحسن و در چه مواردي مذموم است؟
(0)
-به چه كسي آزاد مي گويند؟(0)
-در جامعه ي امروزي چگونه مي توانيم آزاده باشيم؟
(0)
-معروف است كه بشر مختار و آزاد آفريده شده , و سرنوشت او در دست خود اوست . واو , خود سرنوشت ساز , و طراح نحوه زندگي آينده خود مي باشد . از طرف ديگر قانون وراثت كه از اصول علمي مسلم جهان ما است , به ما مي گويد كه فرزندان نه تـنها وارث مال و صفات ظاهري پدران و مادران هستند , بلكه صفات دروني و روحيات خوب و بد آنان را نيز به ارث مي برند , و صفات و روحيات موروثي درسرنوشت آنان كاملا موثر است . چگونه مي توان انسان را در تعيين سرنوشت خود آزاد دانست ؟(0)
-آيا آزادي مستلزم وحدت اديان نيست ؟(0)
-معناي آزادي در اسلام چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي عقيده چيست ؟(0)
-نظر اسلام درباره آزادي انسان چيست ؟(0)
-چرا اسلام , اسلام آوردن بردگان را موجب آزادي آنان نداسته است ؟(0)
-اسلام مي گويد : پيروان هر دين و آييني حق حيات دارند و بطور آزاد مي تواند خود را معرفي كند پس چرا از پيروان ديگر ماليات و جزيه دريافت مي كند ؟(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:2396 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:10

تا چه ميزان مي توان به آثار دكتر شريعتي براي استناد رجوع كرد و اصلاً مقبوليت وي تا چه اندازه اي در بين علماي عظام وجود دارد؟

راجع به آثار دكتر شريعتي ابتدا نظر شما را به گوشه اي از مطلبي كه استاد حوزه و دانشگاه محقق علوم اسلامي حضرت آيت الله شهيد مطهري در سال هاي پنجاه , پنجاه و يك راجع به جزوهء و گفته است و سپس به بيانيهء مشترك ايشان و مهندس بازرگان كه در سال پنجاه و شش منتشر شده است ,جلب مي كنيم و قضاوت را بر عهدهء شما مي گذاريم . ايشان راجع به جزوهء 15ـ 16اسلام شناسي مي فرمايد: (1).

و دربارهء جزوهء مي فرمايد: اين جزوه نوعي توجيه تاريخ است بر اساس مادي ماركسيستي .نوعي روضهء ماركسيستي است براي امام حسين كه تازگي دارد ... امام حسينِ اين جزوه همان امام حسينِ مظلوم ومحكوم روضه خوان هاست كه هيچ نقشي در تاريخ ندارد.(2)

استاد مطهري و مهندس بازرگان در بيانيهء مشترك مي گويند: نظر به اين كه تحصيلات عاليه و فرهنگ او غربي بود و هنوز فرصت و مجال كافي نيافته بود در معارف اسلامي مطالعهء وافي داشته باشد تا آن جا كه گاهي از مسلّمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامي بي خبر مي ماند ـ هر چند با كوشش زياد به تدريج بر اطلاعات خود در اين زمينه مي افزود, در مسائل اسلامي حتي در مسائل اصولي دچار اشتباهات فراوان گرديده است كه سكوت در برابر آن هاناروا و نوعي كتمان حقيقت و مشمول سخن خداست كه : كساني كه آن چه را ما نازل كرديم , كتمان مي كنند, موردلعنت خداوند قرار مي گيرند.(3)

(پـاورقي 1ـ استاد مطهري و روشنفكران , انتشارات صدرا, ص 35

(پـاورقي 2ـ شهيد مطهري , مجموعه آثار, ج 17 ص 671

(پـاورقي 3ـ استاد مطهري و روشنفكران , انتشارات صدرا, ص 64

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.